رد کردن لینک ها

سه عامل موفقیت از نگاه روانشناسی شخصیت

همه ما داستان های افراد بسیار معروف و مشهور را که با شکست ها، تضادها و ناسازگاری های فراوانی مواجه بوده اند را شنیده‌ایم:

از والت دیزنی که بخاطر نداشتن ایده‌های خوب و کاربردی از دفتر روزنامه اخراج شد تا امروز که توانسته امپراطوری سرگرمی را با نام “شادترین مکان روی زمین” بسازد.

از آلبرت اینشتین که تا چهار سالگی صحبت نمی‌کرد و تا سن هفت‌سالگی توان خواندن نداشت و جزء ده فرد کودن دنیا قرار دارد تا امروز که او را از بزرگترین و موفق ترین دانشمندان دنیا می‌شناسیم.

دنیا پر از این مثال‌هاست. اما این موارد اتفاقی نیستند. در زیر به سه مورد از دلایلی که منجر به این تغییرات در موفقیت می شود، نگاهی می اندازیم:

روانشناسان موفقیت معتقدند این افراد توانسته‌اند مشکلاتی را که باعث شکست‌هایشان شده است بشناسند و با آگاهی از  دلایل عدم موفقیت در گذشته‌شان، گامی بسوی آینده ای موفق بردارند و با عزم و اراده به زندگی جدیدی ادامه دهند.

بزرگترین مشکل، عدم آگاهی به فرآیندی ست که شکست را حاصل کرده است. 

روانشناسان شخصیت، دلیل موفقیت انسان را آگاهی به دلایل شکست می‌دانند و نه فراموش کردنشان.

۱. شکست خورده ها با ترس های خود مواجه شدند و موفق به فتح آنها شدند،

بسیاری از ما اعتماد به نفس درونمان را از طریق مواجه شدن با رفتاری حقارت‌بار افزایش می‌دهیم. اما این دقیقا همان نقطه ی کاهش کیفیت میزان اعتماد به نفس محسوب می‌شود. 

روانشناسان شخصیت معتقدند درست در زمانی که در بالاترین سطح رضایت از نمایش اعتماد به نفس خودمان قرار داریم، باید برای نمایش دوباره آن، اعتماد به نفس خودمان را افزایش دهیم.

۲. همبستگی میان تمرکز و انعطاف‌پذیری

 یعنی رسیدن به آنچه آرزو داریم،

احتمالا شنیده اید که رسیدن به موفقیت یک شبه نیست. 

و حتما دقت کرده اید که وقتی در طول روز به یک موضوع واحد و یگانه متمرکز می شوید، حاصل کار حتما بهترین خواهد شد.

 اما اگر در طول روز با چندین موضوع دست و پنجه نرم کنید، در پایان روز با پازل هایی روبرو می شوید که نیمه‌کاره مانده اند.

روانشناسان شخصیت دومین عامل موفقیت را انعطاف پذیری در برابر سطح بکارگیری توانایی ها می‌دانند. اینکه شما قبول کنید بجای صرف چندین برابر توانایی و قدرت خود، تنها با یک دست و یک دهم تمرکز یک کار را شروع و پایان دهید. 

این یک پیروزی کوچک روزانه است که اگر حاصل نشود، در پایان هر روز با یک شکست کوچک مواجه می شوید. اما فراموش نکنید که شکست های کوچک روزی کوهی از شکست های بزرگ خواهند شد.

۳. افراد موفق حاضر به رها کردن رویاهای خود نیستند. حتی اگر در هر لحظه با شکست رویاها‌ی‌شان زندگی کنند.

در ادبیات ملل مختلف داشتن رویا به منزله ی آینده ی خوب داشتن است و شکست در رسیدن به رویاها منجر به تقویت روحیه ی مبارز بودن آدمی کمک می کند. همان درس عبرتی که از اشتباهات و شکست ها می توان گرفت.

روانشناسان شخصیت معتقدند داشتن رویاهای مختلف یعنی اوج آگاهی انسان در برابر ناملایمات زندگی. انسان امروز در زندگی اش با اتفاق های سخت و دشواری روبرو می شود و رویارویی با این مشکلات نیاز به داشتن روحیه ای است که آن را امید به آینده می دانیم. امید به آینده را می توان ترس یا فرار از موقعیت سخت زمان حال برداشت کنیم، اما واقعیت این است که امید به آینده به معنی داشتن رویاهای مربوط به آن آینده است. حال اگر بتوانیم ارتباط آگاهانه و عقلانی امید به آینده را با سطح کمی و کیفی رویاهایمان هماهنگ سازیم، توانسته ایم رویاهای خود را در راستای رسیدن به موفقیت طراحی کنیم.

سارتر روانشناس و فیلسوف وجودی: «اگر معلول مادرزادی نتواند در مسابقات دو و میدانی المپیک قهرمان شود، خودش مقصر است .»

در المپیک لندن این سخن سارتر نمود پیدا کرد: اسکار پیستوریوس،  نخستین دونده معلولی که به المپیک راه یافت، برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی دوید و به مرحله نیمه نهایی رسید.

او برای رسیدن به این بازیها سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشت اما زمانی که پتوریوس در لندن دوید، ورزشگاه یک صدا او را تشویق کرد. 

این همان رویایی ست که با آگاهی و عقلانیت آمیخته شدن است. موفقیت را می توان تلاش بی وقفه برای آن چیزی که با تمام وجود دوستش داریم، بدانیم.

منبع:

www.psychologytoday.com/us/blog/hope-relationships/201504/6-traits-successful-people

بازگشت به بالای صفحه