رد کردن لینک ها

چشم چرانی، تماشاگری جنسی

چشم چرانی، تماشاگری جنسی یا Voyeurism یکی از رفتارهای گروهی از مشکلات جنسی به نام پارافلیا است. این Paraphilias همراه با تحریک جنسی در پاسخ به محرک های مرتبط با الگوهای رفتار طبیعی جنسی است. چشم چرانی یک عمل است که در آن یک فرد لذت جنسی را از مشاهده سایر افراد لذت می برد.

درک تماشاگری جنسی

چشم چرانی یا فضولی جنسی یک عمل است که در آن یک فرد لذت جنسی از طریق مشاهده به اندام جنسی دیگران اولویت می دهد و دیگران درگیر در این اعمال جنسی یا برهنه هستند و یا لباس دارند. تحریکات لذت بخش در تماشاگری جنسی گاهی در حالت مشاهده اندام جنسی در حالت پوشیده لذت بیشتری دارد. مانند نگاه مرد به مرد در آلت تناسلی که بسیار رواج دارد. خصوصا در سنین ۱۹ تا ۴۴ سال. نکته مهم این است که تماشاگری جنسی با لمس و یا خشونت ارتباطی ندارد. صرفا تماشاگری و چشم چرانی‌ست. معمولا زمانی که مردی یا زنی در کنار همسرش عمل رفتاری چشم چرانی را انجام می‌دهد ممکن است برای پنهان کردن آن تحریکات لمسی را اعمال کند.

چشم چرانی ممکن است چندین فرم داشته باشد، اما ویژگی مشخصه آن اینست که چشم چرانی مستقیما با چشم چرانی  خاص خود با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند، بلکه این عمل را از طریق فاصله از طریق باز کردن یا استفاده از کمک هایی مانند دوربین های دوچشمی، آینه ها، دوربین ها (از جمله تلفن های دوربین و دوربین های ویدئویی) و غیره. این محرک بعضی اوقات بخشی از فانتزی استمناء در طول یا بعد از مشاهده می شود.

یک زیرمجموعه از چشم چرانی از لذت جنسی لذت می برند. معمولا از نگاه کردن به چسبیدگی های لباس. عمل  چشم چرانی گاهی اوقات به عنوان “upskirt” شناخته شده است. این می‌تواند توسط دوربین و یا به سادگی با شانسی مانند وزیدن باد لباس های زیر دیده شود. بعضی از چشم چرانی ها نیز با نگاه کردن به پیراهن ها و دیدن سینه‌ها، لذت بخش هستند و به ویژه هنگامی که یک فرد خم می شود. این معمولا به عنوان “downblouse” شناخته می شود.


رفتار جنسی paraphilias چیست؟

هنگامی که یک فرد دارای پارافیلیا است، او با یک شیء یا فعالیتی که از سوی اکثر مردم باعث تحریک جنسی نمی شود، مانند مدفوع و یا تماس تلفنی ناخوشایند جنسی، از نظر جنسی تحریک می شود.

اگر پارافیلیا موجب ناراحتی فرد و خطر آسیب به دیگران شود، به عنوان یک اختلال پارافیلیک طبقه بندی می شود.

رفتار عملی Paraphilias می توان در هر سنی رخ دهد، اما در افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله رایج هستند. مردان احتمال بیشتری دارند که نسبت به زنان دچار شوند. برخی از رایج ترین پارافلی ها عبارتند از:

• چشم‌چرانی یا تماشاگری جنسی که گاهی اوقات “تام تیز” نامیده می شود، یک چشم‌چران، با تماشای یک فرد برهنه که رضایت ندارد، برهنگی یا داشتن رابطه جنسی رخ دهد و از نظر جنسی آمیزش انجام شود.

• عمل Transvestitism: انتقال از طریق تحریک جنسی به عنوان یک عضو جنس مخالف.

• نمایشگاه “فلاشرها” با نشان دادن اندام تناسلی خود به غریبه ها تحریک می شوند. همان عورت نمایی

• طلسم شدگی یک شی خاص، مانند یک کفش زنانه، که شخصیت جنسی را تحریک می کند. در Partialism یک اصطلاح است که برای توصیف تحریک‌جنسی توسط یک بخش خاص بدن مانند پا استفاده می شود.

• عمل Frotteurism: این پارافیلیا شامل مالیدن و لمس دیگری و احساس رضایت جنسی ست و این اغلب در بین عموم رخ می دهد.

• سادیسم جنسی، فرد با سادیسم جنسی لذت جنسی را از ایجاد درد جسمی یا روحی به یک شریک (از جمله ضرب و شتم، تحقیر و غیره) لذت می‌برد.

• مازوخیسم جنسی، هنگامی که شخص دیگری آسیب جسمی یا روحی خود را بر آنها وارد می کند، مازوخی ها تحریک می شوند. به عبارت دیگر، آنها دریافت کننده درد هستند.

• عمل Pedophilia، از طریق فعالیت جنسی با بچه ها، معمولا ۱۳ سال یا بیشتر، پدفیل ها بوجود می آیند. رفتار  Infantophilia یک نوع pedophilia شامل نوزادان و کودکان نوپا است.

چند Paraphilias کمتر رایج عبارتند از:

• عمل Somnophilia – تحریک ناشی از لطف شخصی که در خواب یا ناخودآگاه است. در برخی موارد، داروها برای ایجاد این حالت خواب آلود یا ناخودآگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

• تلفن اسکاتلندی – لذت جنسی حاصل از برقراری تماس های ناخوشایند تلفنی به افرادی است که رضایت جنسی مستقیم ندارند.

• عمل Necrophilia – جذب جنسی به مرده ها

• کروفی فیل – تحریک از مدفوع

• اوروفیلیا – تحریک ادرار

• عمل Zoophilia – فعالیت جنسی با حیوانات

اختلالات پارافیل اغلب با روان درمانی، درمان وجودی، برنامه های دوازده گام یا آموزش مهارت های اجتماعی درمان می شوند. در برخی موارد ممکن است دارو تجویز شود. برخی از بیماران تحت عمل جراحی برای اختلالات پارافیل قرار می گیرند، اما این درمان نادر است.

افرادی که مشکوک به اختلال پارافیلیکی هستند و موجب ناراحتی یا احتمال آسیب به یک شریک می شوند باید با پزشک خود صحبت
کنند. همکاران و اعضای خانواده‌ای که مشکوک به اختلال پارافیلیکی در شخص دیگری هستند نیز باید به دنبال کمک باشند، به خصوص اگر پارافلیا ممکن است به دیگران آسیب برساند.

چه چیزی باعث paraphilias می‌شود؟

گفته می شود که یک فرد مبتلا به پارافیلیا زمانی احساس می کند که از طریق یک شیء یا فعالیتی که اغلب مردم آزاردهندگی آن را احساس می‌کنند، از نظر جنسی متولد شده اند. چشم‌چرانی، نمایشگاه یا عورت نمایی و پدیده افراطی سکس چت نمونه هایی از پارافلی ها است.

دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث پارافلیوس می شود، اما نظریه های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال، نظریه رفتاری پیشنهاد می کند که اگر یک فرد مستلزم باور به یک شیء غیرواقعی (مانند کفش) در تحریک جنسی باشد، بدن او ممکن است به صورت جنسی واکنش فیزیولوژی و محیطی نشان دهد.

بسیاری از افراد مبتلا به پارافلیس اختلالات شخصیت یا اضطراب دارند. آنها ممکن است سوء مصرف کنندگان مواد، مشکلات مدیریت خشم، یا عزت نفس کم داشته باشند. سوءاستفاده از دوران کودکی گذشته نیز ممکن است به توسعه پارافیلها مرتبط باشد.

علل paraphilias همچنین ممکن است به نوع paraphilia بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از کارشناسان معتقدند که نمایشگران (کسانی که اندام جنسی خود را به غریبه ها نشان می دهند) نیز می توانند نارسیسی باشند. (افرادی که بیش از حد خود را تحسین می کنند)
اگر یک مرد فکر می کند که شریک زندگی خود را به اندازه کافی در رابطه جنسی تحسین نمی کند، ممکن است احساس کند که مجبور به نشان دادن تناسلی خود به دیگران است.

مثال دیگر، چشم‌چرانی با تماشاگرایی جنسی است. کودکانی که والدین خود را در حین رابطه جنسی می بینند، می‌توانند با دیدن دیگران درگیر در فعالیت جنسی رشد جنسی پیدا کنند. در موارد دیگر، فردی که در روابطش دچار مشکل شده است ممکن است در تماشای دیگران از داشتن رابطه جنسی احساس لذت جنسی کند، زیرا او در عمل دخیل نیست.

در حالی که نظریه های بسیاری وجود دارد، هنوز هیچ اثری ثابت نشده است.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه