رد کردن لینک ها

نقش روانشناسان در مشکلات جنسی زناشویی

بسیاری از مشکلات زناشویی را مسائل و روابط جنسی آنان در بر می گیرد. به همین جهت ضرورت مشاوره و آموزش در موارد درمانی بسیار احساس می شود.

تمایل جنسی اندک متداول ترین اختلال عملکردی جنسیِ زنان در جوامع گوناگون می‌باشد. همچنین در مردان هم شایع ترین اختلال جنسی به شمار می آید. شاید مردان و زنان بیشترین اشتراک را در این دو موضوع داشته باشند.

در ضمن باید بدانید اختلال نعوظ یا ارضا شدگی هم مهمترین مشکل در بین مردان ثبت شده است.

آنچه لازم است بدانیم موضوع پیگیری و انگیزه بخشی در مراحل و حین درمان مشکلات جنسی است. پژوهش ها و بررسی های انجام شده نشان داده اند که سکس تراپی در مشکلات جنسی با سطح پایین بسیار کارآمد و در موراد حساس تر نیاز جدی به پیگیری دارد.

 

سکس تراپی، درمانی بسیار موفقیت‌آمیز برای اغلب اختلالات عملکرد جنسی و همینطور بکارگیری مهارت های حرفه ای و اخلاقی به منظور سر و کار
داشتن با مشکلات عملکرد جنسی زوج‌ها می باشد. در نتیجه سکس تراپی، علمی نسبتاً جدید است که توجه به عملکرد و اختلال عملکرد جنسی در روابط زناشویی را بررسی می کند.

بسیاری از مردم به دنبال کمک گرفتن از درمانگران جنسی یا سکس تراپیست ها برای حل مشکلاتی نظیر برانگیختگی جنسی، سرد مزاجی و ناتوانایی
جنسی (مشکلات ارگاسم) ناتوانی در اوج جنسی و یا ناتوانی در کنترل انزال (همینطور درمان مقاربت دردناک) و غیره هستند.

در حل این مشکلات یک درمانگر جنسی، یک روانپزشک، مشاور ازدواج و خانواده، روانشناس عمومی و یا مددکار اجتماعی بالینی توانایی دارند.

اما باید بدانیم مسیر و توالی سکس تراپی برای زوج ها و هم برای فرد تنها، طراحی علمی می شود تا به درمانگران کمک کرده بیماران با اختلالات عملکرد جنسی مختلف را شناسایی و کمک کنند.

در این متن تلاش بر آن است اثرات سکس تراپی در درمان اختلالات جنسی مورد تحلیل واقع شود تا با قدرت و دلیل کافی بتوان گفت که سکس تراپی تاثیرات چشمگیری را داشته است.

بررسی نمونه ای از مشکلات جنسی و چگونگی مراحل درمان:
(متن زیر ترجمه ای از پژوهش مجله ی روانشناسی اشپینگر است)

یک زوج که مهمترین مشکل جنسی‌شان عدم تمایل مطلق زن در ایجاد رابطه ی جنسی بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص استفاده شده برای شناسایی مشکل این زوج از تشخیص میزان میل جنسی، شکایت مداوم زن و ابراز مشخصِ علاقه ی زیاد به ارتباط جنسی و بیزاری از تکرارِ با نوسان زیاد کم و کیف برانگیختگی های جنسی بودند.

جلسات درمانی اغلب هفته ای یکبار برگزار می شود. در برخی مواقع شریک جنسی به تنهایی برای یک جلسه و یا بیشتر، تحت درمان قرار می گیرد.
سکس تراپیست ها اغلب روانپزشکان و روانشناسان بالینی باتجربه در این موضوع هستند.

قبل از درمان، از زوج ها بصورت جداگانه به وسیله ی سکس تراپیست مصاحبه به عمل می آید و مشکلات آنان با جزئیات زیاد ثبت می گردد.

بعد از مصاحبه‌ی اولیه، برگه ی اطلاعات شخصی تری را باید کامل کنند که حاوی اطلاعاتی نظیر ارتباط کلی و جزئی زوج ها با یکدیگر، مشکل جنسی اخیرشان و مشکل شریک جنسی است.

در انتهای درمان هر شریک جنسی لازم است «پرسشنامه ی رابطه» را که شامل دفعات ارتباط جنسی و درجه ی ارضا در ارتباطات جنسی است را تکمیل کنند.

تحلیل نتیجه ی اصلی فرآیند درمان، در انتهای درمان توسط سکس تراپیست انجام می شود. بیماران در ابتدا و انتهای درمان پرسشنامه ی احساسات خوشایند و غیر خوشایند خودشان را تکمیل می کنند.

جالب است بدانید در طول یک دهه ی گذشته زوج هایی که تحت سکس تراپی قرار گرفتند و در آن ها اثرات چشمگیر درمان دیده شده است، بالغ بر ۸۵ درصد تمام مراجعه کنندگان به حوزه های گوناگون روانشناسی بودند.


در تمام نقاط فرهنگی و اجتماعی جهان، با وجود محدودیت هایی که در مراجعه و فرآیندهای درمان دیده می شود، اما اثرات مثبتی تا به امروز از گزارشات سکس تراپیست ها حاصل گردیده است.

نکته ی مهم این است که در بسیاری از موارد مراجعه برای درمان مشکلات جنسی، نمونه ی مشکل؛ تمایل پایین یا عدم تمایل پایین زن بوده است.

لازم است توجه کنید که جلسات درمانی هر هفته یک یا دوبار حداکثر برگزار می شود.

در ادامه، در انتهای جلسه ی سوم درمانی، درمانگر می تواند به اولین درجه ی موفقیت در زوج دست پیدا کند. نقطه ی امیدوارکننده درمان سکس تراپی عدم آزمون و خطاست.
شما به عنوان مراجعه کننده در مراحل تست و مصاحبه، شناختی را به درمانگر ارائه می دهید که تمام فرمول های درمان را برای مولفه های مشکل شما شناسایی و استفاده می کنند.

در سال ۲۰۱۷ فقط در آمریکا و آلمان که میزان بالای نارضایتی جنسی زنانه در روابط زناشویی رواج دارد، نتایج درمان نشان داد که ۲۲ درصد زوج ها نتیجه ی مثبتی را در سه هفته ی ابتدایی درمان اعلام‌ کردند و در پایان فرآیند درمان، بیش از ۶۰ درصد اعلام رضایت از حل مشکلاشان را گزارش دادند.

در ادامه بگوییم که نتایج روانشناختی درمان، اهمیت نقش سازگاری شریک مرد که در میل جنسی پائین زن تاثیر داشته را نشان داده است. این رخدادی‌ست که تا قبل از ایجاد علمی پدیده ی سکس تراپی، هرگز در دنیای روانشناسی حاصل نشده بود.

بدانید که درک عوامل اختلالات عمومی در این درمان ضرورت دارد و نگرش مرد، رفتار و انتظاراتش نقش مهمی را ایفا می کند.

در سال ۱۹۹۱، گروه Patricia و همکارش پژوهشی را انجام دادند.
آن ها پاسخ جنسی به محرک های شهوانی در زنان دچار اختلال را، قبل و بعد درمان تحلیل کردند و تاثیر تحریک جنسی روی عملکرد و اختلال عملکرد جنسی زنان را هم بررسی کردند.
در این پژوهش ۶۶ زن متاهل حضور داشتند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند.
زنان شرکت کننده امکان داشتند شرایط تحریک جنسی شان را انتخاب و تجربه کردند.
بعد از ارائه ی هر شرایط تحریک جنسی، زنان یک مقیاس رتبه بندی را پر کردند و به گزینه‌های تحریک شان امتیاز دادند.


در این مرحله نتیجه نشان داد زنانی که عملی عملیات تحریکی را انجام دادند با تحریک شدگی کم و زنانی که فقط ذهنی رفتار تحریکی را انجام دادند، پاسخ های جنسی بهتری را به تحریک جنسی دادند.

اینجا نقش روانی و روحی گزینه‌های تحریک و اولویت‌شان به رفتار عملی همین گزینه‌ها ثابت شد.

در پایان باید بگوییم تاثیر سکس تراپی بر اختالالات عملکرد جنسی بسیار تجربه شده است و اثرات قابل توجهی از این شیوه ی درمانی در تمامی فرهنگ ها و اجتماعات گزارش شده است.

با توجه به این نتایج می توان گفت که سکس تراپی روش بسیار موثری در درمان اختالالت جنسی چه از بُعد ذهنی و چه جسمی، می‌باشد.

منبع:

‏1. www.webmd.com/sex-relationships/features/what-does-sex-therapist-do

‏2. americanboardofsexology.com/whatis.htm

‏3. ssw.umich.edu/offices/continuing-education/certificate-courses/sexual therapy-health/sex-therapy

‏4. psychcentral.com/lib/an-overview-of sex-therapy

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه