رد کردن لینک ها

کاهش استرس تعطیلات(۵ نکته از روانشناسی مثبت گرا برای کمک به اجتناب از استرس تعطیلات)

فصل تعطیلات باید کمتر از بقیه روزهای سال باشد. اینکه روزهای تعطیل با هر مناسبتی کوتاه و معمولا شلوغ سپری می شوند بسیار همراه با فشار روانی و جسمی همراه است. لذت بخش ترین این تعطیلات مربوط به سال نو می باشد زیرا اکثر مردم جامع یک صدا و یک دل به استقبالش می روند و این حجم تقاضا تمام مراسم سال نو را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

افسوس، کلمات “تعطیلات” و “استرس” اغلب در کنار هم قرار دارند. استرس به عنوان یک نیروی محرک مثبت و منفی در تمام آیین های سال نو و تعطیلات با شما همسفر است. به همین دلیل نیاز است بدانیم آیا راهی برای گذراندن تعطیلات هست که کمترین میزان استرس را بر ما ارائه کند.

آیا تعطیلات شما با آرامش و زمان کافی با خانواده پر شده است و یا شما برای نوشیدن یک غذای کم کالری از آن استفاده می کنید؟ اگر شما گزینه اول هستید، شما تنها نیستید در واقع، ۹۰ درصد از آمریکایی هایی که نظرسنجی را انجام دادند نشان دادند که در طول تعطیلات احساس تنش می کنند و ۲۴ درصد با اعضای خانواده دچار مشکل می شوند. اگر شما به دنبال راه هایی برای کاهش استرس تعطیلات و ایجاد خاطرات گرم با خانواده خود هستید، این پنج نکته را از روان شناسی مثبت کرا دنبال کنید و جادوی آرامش را به فصل تعطیلات بازگردانید.

 

رفتن به گذشته و ماندن در «حال» حاضر

ما به خودمان می گوییم که چرا مادر ما همیشه حالات رفتاری اش بحرانی بوده است یا پدر ما همیشه با سیاست و دین واکنش هایش را به ارمغان می آورد. ما خودمان را برای ناراحتی هایی که در گذشته ایجاد کرده ایم و قرار است به ما در حال و آینده تحمیل شود، آماده می کنیم. گاهی اوقات رها کردن گذشته به نظر می رسد دشوار است، زیرا ما فکر می کنیم که با نگرانی، صدمه زدن و یا ناامیدی که گذشته به ما داده است نمی شود آینده را به جلو برد.
مارتین سلیگمن، پدر و بنیانگذار روانشناسی مثبت گرا، توصیه به شکستن عادت، تجربه کردن تجارب و استفاده از توجه و تمرکز به عنوان راههای افزایش شادی در حال حاضر را توصیه می کند.

 width=

تمرکز بر روی امر مثبت

به جای تمرکز بر روی غذا، سعی کنید بر روی دکوراسیون تعطیلات یا نوشیدنی های بزرگ بعد از شام تاثیر گذار باشید. مانند یک ‌کاراگاه زیبایی ها و نکات مثبتی که به شما احساس خوب می دهد را کشف کنید. دانشمندان علوم اعصاب، مغز را مطالعه کرده اند و کشف کرده اند که به عنوان تمرین کردن به دنبال امر مثبت، مغز شما در واقع همواره در حال پیدا کردن سایر موارد امر مثبت است. انتقال دهنده های عصبی ما مانند سیم پوشش داده شده در پوشش پلاستیکی است، اما در مغز ما پوششی ست با غلاف میلین. هرچه تعداد دفعاتی از یک نوروپاتوئید خاص استفاده می شود، ضخیم تر از غلاف میلین می شود و این، مثل یک عضله به خوبی توسعه یافته، تقویت اندیشه امر مثبت را تقویت می کند. بنابراین، هنگام رفتن به خانه برای تعطیلات، در هر لحظه، چیزی مثبت پیدا کنید. در نهایت این یک تمرین، حالت مثبت پیش فرض مغز شما خواهد بود و می توانید در مدت زمان سپری کردن تعطیلات با یک برنامه ذهنی مشخص از استرس و اضطراب دوری کنید.

تمرین برای قدردانی

دانشگاه پنسیلوانیا یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ انجام داد که یکی از بزرگترین عوامل کمک کننده به شادی عمومی در زندگی است. این پژوهش قدردانی را به ما نشان می دهد. در روز شکرگذاری، همه ما به چیزهایی که برایشان سپاسگزاریم توجه می کنیم. چرا سعی نکنید از لطف های کوچکی که در هر جمع خانوادگی شکل می گیرد، دوری نکنید؟ دید و بازدید در خانواده یکی از چیزهایی ست که ما سپاسگزارش هستیم و این تبدیل به بخشی از سنت های تعطیلات خانوادگی ما شده است. شما همچنین می توانید تمرین قدردانی را روزانه مانند یک روزنامه نگار برای خود یادداشت کنید که چه چیزهایی در زندگی تان وجود دارد که سپاسگزارش باشید.
این روش موثر برای کاهش استرس و افزایش رفاه ذهنی (معروف به شادی) اثبات شده است.

 width=

روال عادی خود را حفظ کنید

دکتر گرچن روبین استاد ارشد روانشناسی مثبت گرا دانشگاه ایلینویز امریکا تحقیق کرده است که چگونه عادت های ما باعث خوشحالی ما می شود.
در حالت خواب و خوردن، روشی که برای شما یک عادت مرسوم شده است، این عادت شما را متعادل نگه می دارد. همه ی ما در طول روز به رفتارهای مشخص و ثابتی وابستگی داریم، اما خوردن و خوابیدن دو رفتار اجتناب‌ناپذیر همه ی ما است. پس باید برای لحظات خاص و ویژه مانند تعطیلات توجه داشته باشیم که این عادات می تواند بهترین و بدترین لحظات ما را در زمان تعطیلات بسازد.
پس این بدان معنا نیست که در روش درمانی خود غرق شوید یا چیز دیگری را بیرون از الگوی عادی خود امتحان کنید، به سادگی این معنی است که موجودات، از این عادت ها خسته شده اند! نه تنها این به شما کمک می کند که از استرس تعطیلات جلوگیری کنید، بلکهزمانی که تعطیلات به پایان می رسد، انتقال به کار یا خانه راحت تر می شود.

دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو مطالعه ای انجام داد که نشان داده خرید های تجربی، مانند غذا یا بلیط های تئاتر، باعث افزایش رفاه بیشتر نسبت به دارایی های مادی می شود. این به این معنی است که دادن هدیه به شما می تواند بخشی از تجربه های مشترک فرد هدیه دهنده را هم ببخشد. بخشی از سعادت انسان با نیاز ما به همبستگی اجتماعی گره خورده است. به جای خرید لباس، شکلات یا شمع، سعی کنید از تفریحات رفاهی مانند اسکیت روی یخ یا سوار شدن به سورتمه را تجربه کنید. این تمرین های رفاهی شما را در قالب سفر کردن قرار می دهد و می تواند برای شما یک اوقات متفاوت درست مانند در سفر بودن را به ارمغان آورد.

انتظارات واقعی داشته باشید

هیچ کریسمس، هانوکا، کوانزا و عید نوروزی یا جشن های تعطیلات دیگر کامل نیست. اشتباهات اجتناب ناپذیر را به عنوان فرصت هایی برای انعطاف پذیری و برقراری تعادل سازی در خود مشاهده کنید. اگر لیست آرزوهای فرزندان شما خارج از بودجه شما باشد، با آنها درباره انتظارات واقع بینانه صحبت کنید و به آنها یادآوری کنید که تعطیلات در مورد هدایای گران قیمت نیستند.

به یاد داشته باشید که مهم است سر و صدا از تبلیغات تعطیلات می تواند به شما فراموشی را القا کند که فصل تعطیلات واقعا چگونه لحظه ای ست؟ اگر لیست هزینه های تعطیلات شما بیش از بودجه ماهانه شما باشد، مقیاس مالی خود را از گذشته و امروز را بازنویسی کنید و به خودتان یادآوری کنید که مهمترین چیز آن است که جشن تعطیلات شما دوست داشتنی باشد، نه هدایای خریداری شده، دکوراسیون های شگفت انگیز و غذای لذیذ.

 width=

گفتگوهای سالم

اجازه دهید ابعاد خانواده را بشناسیم که تعطیلات زمان هایی است برای قدردانی، محبت ورزی و تشکر از همه، از جمله همسرتان. اگر نگران اختلافات گرم و یا مکالمات منفی باشید، تمرکز بر آنچه که شما و خانواده تان تحت عنوان امر مشترک دارید، برهم می خورد. خانواده ها حتی ممکن است فعالیت هایی را که می توانند با هم انجام دهند، برنامه ریزی کنند و از سرگرمی و خنده خوب لذت ببرند، مانند بازی خانوادگی و یا تماشای آلبوم عکس های قدیمی.

پیشنهادی آرامش بخش: یک موسسه خیریه محلی را پیدا کنید، مانند یک آشپزخانه ارائه غذای مجانی به نیازمندان یا پناهگاهی که به داوطلبان مورد نیاز خدمات ارائه‌ی می دهد و برای کمک به آنها پیشنهاد بدهید. این کمک الزاما مالی نباشد و می توانید با حضور خودتان ثمربخش باشید. کمک به دیگران می تواند خلق و خوی نیک و مثبت شما را افزایش دهد و به شما کمک کند مبارزات خود را در منظر امور استرس زا با قدرت و پیروزی، به پایان برسانید.

چگونه یک روانشناس می تواند کمک کند؟

اگر راهنمایی های فوق مفید نباشد و شما احساس ترس و اضطراب می کنید، با یک روانشناس یا سایر متخصصین بهداشت روانی مشورت کنید. او می تواند به شما در شناسایی مناطق مشکوک کمک کند و سپس یک برنامه عملی برای تغییر در آنها را ایجاد کنید.

روانشناسان به طور منحصر به فرد آموزش می بینند تا ارتباط بین ذهن و بدن را درک کنند. آنها می توانند استراتژی هایی را برای چگونگی تنظیم اهداف خود به منظور دستیابی به آنها ارائه دهند و همچنین به شما در تغییر رفتارهای ناسالم و مسائل احساسی کمک کنند.

روانشناسان و روانپزشکان از انواع مختلف درمان های مبتنی بر شواهد استفاده می کنند و بیشتر به طور معمول – روان درمانی – برای کمک به مردم برای بهبود زندگی آنها ثابت شده تر است. روانشناسان، که دارای مدرک دکترا هستند، یکی از بالاترین سطح آموزش و پرورش هر یک از متخصصان بهداشت را دریافت می کنند. به طور متوسط، پس از دریافت دوره های کارشناسی، هفت سال تحصیل و آموزش خود را سپری می کنند. علاوه بر این، روانشناسان ملزم به ادامه تحصیلات خود برای حفظ جایگاه حرفه ای خود هستند.
پس اگر به تنهایی نمی توانید استرس و فشارهای سخت ذهنی تعطیلات را به دوش بکشید از یک روانشناس یا مشاور مشورت بگیرید.

بازگشت به بالای صفحه