رد کردن لینک ها

چه ویژگی پول خوشبختی می آورد؟

شاید بتوان پول را بزرگترین دغدغه ی مادی بشر امروز نام برد. همینقدر بگوییم که شما برای خواستگاری رفتن و یا دیدن معشوقه ی خود نیاز به پول دارید. پول در دو حالت نقش ایفا می کند: اول آنکه نیازهای روزمره را رفع می‌کند و دوم اینکه می تواند نیازهایی را درون شما متولد کند و آنها را برای شما ارضا کند. این ویژگی پول بیشترین شادی و غم را با خود به همراه دارد.

انسان همواره در انتخاب چگونه تولید کردن و مصرف پول است. در واقع بخش بزرگی از زندگی معطوف به هدف هایی ست که با پول حتی به وجود آمده اند و یا برای رهایی از آن هدف هم باید پول مصرف کرد.
بوسینگر از روانکاوان بنام در این باره گفته است: مردی را تصور کنید که پول کارگری اش را گم کرده است و برای رهایی از این فشار پولی تهیه می‌کند تا روانکاو او را به این رهایی برساند.
به راستی که به قول بوسینگر، دیگر نباید از عناوین کثیف و منفی برای پول استفاده کنیم. پول قبل‌تر از ما در چیزی که با آن روبرو می شویم وجود دارد. پس لازم است حضورش را بپذیریم و برای چگونگی بودن اش در زندگی چاره ای اندیشید.

مهمترین اثرهای پول در تعیین سطح رفاه اجتماعی ماست. غالباً همه ی ما در فردیت می توانیم با کمترین موجودی بهترین مصرف را با پول تجربه کنیم اما زمانی که دیگری به میان می آید موضوع پیچیده می شود.
در اینجا اگر این دیگری را عشق بدانیم باید بگوییم که حقیقتا با یک جامعه مصرفی روبرو هستیم که پول در آن نقش کلیدی دارد. انجمن روانشناسی انگلستان در پژوهشی با همکاری مدرسه اقتصاد لندن به این نتیجه رسیدند که بیشترین هزینه های مالی در یک زندگی که رابطه ی عاشقانه دوطرفه است شکل می‌گیرد. دلیل مهم آن پذیرفتن نقش های آرمانی و ایده آل است که پول زیادی را مصرف می کنند. رابطه ی عاشقانه ای که درکشان از سفر همان جهانگردی ست حتما بار مالی این زندگی بیشتر از دیگران در جامعه است.


به همین جهت انجمن روانشناسی انگلستان در بیانیه دوسالانه پول و سطح رفاه راه حل کم مصرفی در روابط عاشقانه را اینگونه بیان کرده است:

۱. درک درست از نقش های که می پذیریم. همانگونه که استعاره و قهرمان پروری در یک نقش پذیرفته شده از سوی مرد وابسته به خیال و داستان است باید توجه کرد که تحقق ذره ای از آن در دنیای واقیعت بسیار پرهزینه می شود. پس تلاش کنید سطح پذیرش نقش هایتان را مدیریت کنید و تحقق آن را صرفا با پول گره نزنید.

۲. به گزارش دفتر آسیب های طلاق سازمان یونسکو، عدم گزارش دهی و شفافیت مالی در روابط زناشویی یکی از جدی ترین دلایل اختلاف های زندگی ست. شما تصمیم می‌گیرید که بعد مدتی کار و تلاش همسر خود را خوشحال کنید. هزینه ای را برای هدیه ای که او دوست دارد و (یا در واقع شاید علاقه خود شماست) پرداخت می‌کنید و دیگر تا گرفتن حقوق بعدی تان هیچ موجودی ندارید. حال این موضوع را خود شما و شریکتان چگونه باید درک کند؟
مگر می‌شود او دارای یک کالای گران قیمت و زینتی باشد اما نتواند کرایه ی تا سرکار رفتن اش را از شما طلب کند؟
این موضوع با شفاف شدن و برنامه ریزی در تحقق وعده ها و آرزوها حل می‌شود.
کافی ست که از خلاقیت خود برای تحقق آرزوها بهره بگیرید و زندگی و غافلگیری های اینچنینی اش را با کاهش درگیری و دخالت زیاد پول همراه کنید.
باید بدانیم که پول نیاز به معنی شدن در خرج کردن دارد: با پول می شود گلی خرید ارزان و یا گران ترین گل دنیا را خرید. اینجا انتخاب سخت است اما تهیه یک الگوی مصرفی برای هزینه کردن پول این مشکل را برطرف می کند.

۳. نداشتن پول به معنای نداشتن بخشی از امکان های دنیای امروز است. هرگز به سمت نگاه توهمی نروید که پول نباشد زندگی دغدغه کم و آرامش بیشتری دارد. در واقع این سخن اولین مکانیسم دفاعی برای غلبه به بی پولی شماست و نه یک رویکرد عقلانی‌.
اگر این را بپذیرید در یک بازه ی زمانی مشخص می توانید حتی پس انداز داشته باشید. پس انداز را حتی با ذخیره کالایی برای زندگی تان ارزشمند کنید. این را فراموش نکنید که شما باید برای پول خود و شریکتان برنامه ریزی داشته باشید. همه چیز را یادداشت کنید و برای فردا الگوی مصرف متفاوت تهیه کنید. اینکه هر روز سرکار رفتن بخش زیادی از پول شما را مصرف می کند، می توانید با انتخاب راه های دیگر سرکار رفتن اهمیت و تمرکز پول بر کار و شغل خودتان را کم کنید.

هدف در اینجا تمرکز زدایی و عدم تکرار در مصرف و هزینه پول است.

پول از قدیم وابستگی به بشر داشته است. فراموش نکنید ما پول را متولد کردیم و نه او.
پس می‌توانیم او را تربیت کنیم و برای رفاه و خوشبختی بیشتری که انتظارش را داریم، استفاده کنیم.

Christopher Peterson Ph.D.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه