رد کردن لینک ها

مسدود کننده های والد در تحلیل رفتار متقابل

مسدودکننده های والد

همه ما روزهایی را تجربه کرده ایم که هیچ چیز بر وفق مراد ما نیست. احساس پوچی می کنیم مایوس و ناامید هستیم انگار که سیل احساس های بد از هر طرف به سمت ما سرازیر شده اند.

در چنین شرایطی اگر خودمان را سرزنش کنیم بالغ کاملا از کار می افتد و ما دیگر نمی توانیم تصویر روشنی از موضوع داشته باشیم. به جای سرزنش کردن می توانیم از روش هایی استفاده کنیم که ما را به زمان حال یعنی قلمرو بالغ برگرداند. به این ترتیب می توانیم به طور موقت گذشته را خاموش کنیم و از باز نوازی پیام های ضبط شده جلوگیری کنیم. نام این روش ها «مسدود کننده والد» می باشد. این روش ها، راه حل های دراز مدت نیست و فقط مُسکنی موقت است که می تواند «والد» را خاموش کند و «بالغ »را درگیر کند و «کودک» را غلغلک دهد.

راه های پیشنهادی

 width=

 

  1. فرم تن را تغییر دهید:

به عقیده راجرز روانشناس آمریکایی، احساسات، افکار و وضعیت بدنی همه با هم تناسب دارند آخرین باری که عصبانی بوده اید را به یاد دارید؟ فرم بدن شما چگونه بوده است؟ در زمان عصبانیت معمولا مشت ها گره کرده، دندان ها به هم فشرده و عضلات منقبض هستند. افکار دیوانه کننده به سراغ ما می آید. ما شاید نتوانیم در آن لحظه، احساسات و افکار خود را تغییر دهیم ولی می توانیم فرم بدن خود را آگاهانه تغییر دهیم اول نفس عمیق بکشیم، عضله های صورت را شل کنیم، شانه ها را پایین بیاوریم. متوجه می شویم که مشت گره کرده ما خود به خود باز شده است و افکار و احساسات ما به تناسب آن تغییر کرده است.

 width=

  1. در اینجا و اکنون باشید:

به فضایی که در آن هستید، نگاه کنید، آنچه را که می بینید بلند و شمرده نام ببرید ما می توانیم با این کار، بالغ خود را در خدمت آگاهی از حال قرار دهیم و متوجه می شویم که نوارهای گذشته از کار افتاده اند.

 

 width=

  1. تقلای جسمانی:

در چنین مواقعی این عبارت را به یادآورید «برو بیرون و برای زندگیت قدم بزن» اگر برایتان مقدور بود در بیرون از منزل قدم بزنید در غیر این صورت در اتاقی دیگر شروع به قدم زدن کنید. آهسته قدم بزنید، نفس عمیق بکشید و به جریان اکسیژنی که به سمت مغز شما می رود و ذهنتان را باز می کند فکر کنید و به خود بگوئید همه چیز عالی است. دست های خود را آرام تکان دهید و باز به خود بگوئید همه چیز عالی است و من نیز عالی هستم.

 width=

  1. مَفَری برای خود داشته باشید:

امکان دارد با دیدن کلمه «مَفَر» یک فضای سبز کنار رودخانه در ذهن شما نقش بسته باشد اگر چنین مکانی برایتان در دسترس بود که خیلی خوب است ولی اگر هم نباشد هیچ اتفاقی رخ نمی دهد دوست دارید بدانید مَفَر من چیست؟ من به نوشته های کتابی که دوست دارم پناه می برم و آرامشم از این طریق بدست می آورم یادم می آید که پدرم شروع به حل جدول می کرد شما چه می کنید؟ باید کاری باشد که شما را از شر پیچیدگی های گیج کننده زندگی خلاص کند.

 width=

 

  1. موسیقی گوش دهید:

هر فردی با یک سبک از موسیقی به آرامش می رسد. آنچه را که دوست دارید گوش دهید

توصیه من موسیقی آرام است ولی با افرادی برخورد داشته ام که موسیقی جاز آنها را آرام می کرد و همچنین اشخاصی را می شناسم که با صوت قرآن به آرامش می رسند. این صوت، موسیقی و نوایی که به آن گوش فرا می دهید باعث می شود که تمرکز خود را از آنچه ذهن شما را مشغول کرده بردارید.

  1. دیگران را در نظر داشته باشید:

من یک فرد برون گرا هستم، معاشرت با افراد را دوست دارم و وقتی در جایی هستم با افراد مختلف صحبت می کنم ولی به نظر می رسید امروز که در مهمانی بودم خیلی صحبت کردم و به خاطر همین الان خودم را سرزنش می کنم. «والد» درونم میگوید این چه جملاتی بود که گفتی «کودک» درونم هم مرتب او را تائید می کند ولی یکباره «بالغ» درونم فعال می شود و می گوید تو فقط صحبت نکردی خیلی از اشخاص در مهمانی صحبت می کردند و تو گوش می کردی یا حالا اگر کار بدی هم کرده ام آیا فقط این من هستم که کار بد می کند؟ (اگر اسمش بد باشد) با یک صحبت کردن طولانی که کسی را اعدام نمی کنند ولی اگر به این خودخوری و سرزنش ادامه دهم حتما خودم، خودم را اعدام می کنم.

 width=

  1. دعا بخوانید:

دعا راه شگفت انگیزی است که افراد از طریق آن ناملایمات خود را نزد خداوند می برند. شما می توانید هرگونه که دوست دارید دعا کنید یا هر دعایی را که دوست دارید بخوانید. انرژی زیادی ایجاد شده باعث آرامش جسم و روح شما می شود به شرطی که به آن چه می خوانید عقیده داشته باشید.

برگرفته از کتاب برنده برنده

 

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه