رد کردن لینک ها

عروسی رویایی، طلاق سریع؟

عروسی های پرخرج با ریسک طلاق بالاتر.

 

بسیاری از زوجین یک عروسی با شکوه و مجلل را ازدواج کامل می بینند. اما آیا صرفه جویی می تواند خوشبختی به ارمغان بیاورد یا هزینه بالا در مراسم عروسی.

 

اگر نظر فرانسیس تان و میالون صحیح باشد که مراسم عروسی ارزان تر ثبات زناشویی را ترویج می کند. مهمترین دلیل این است که عروسی گران قیمت و مجلل، اجتماع و فردیت عاریه ای و قرضی را به زندگی شما وارد می کند. ممکن است شما هزینه عروسی را قرض کرده باشید و از طبقه مالی متوسط و یا پایین جامعه باشید، حالا تکلیف این تناقض چه می شود. شما از خود تصویر مجللی را ارائه می دهید اما درواقع این نیستید.

 

اما چقدر در عروسی ها معمولا هزینه می شود؟ و این هزینه ها آیا واقعا باعث می شود زوج ها در زندگی دچار شکست شوند؟

 

هر ساله، موسسه های TheKnot و WeddingChannel هزینه عروسی را با بررسی مراسم های عروسی ثبت شده در وب سایت خود محاسبه و درج می کنند.

طبق اعلام این سایت متوسط هزینه ی عروسی در سال ۲۰۱۳ در امریکا ۳۰ هزار دلار برای خانواده های متوسط به بالا و در همان سال ۱۰هزار دلار برای خانواده های طبقه متوسط به پایین جامعه بوده است. با این وجود در سال ۲۰۱۳ این میزان تقریبا تا ۵۰درصد کاهش داشت. و در یک دهه گذشته حداقل ۷۰درصد کاهش داشته است. طبق اعلام این موسسه ها هرساله بیش از ۶۰درصد بر هزینه های مراسم عروسی برای تمام طبقه های اجتماعی اضافه می شود.

همچنین این میزان در کشورهای آسیایی و خصوصا ایران در یک دهه گذشته و به طور ویژه در پنج سال گذشته ۲۰۰درصد افزایش هزینه‌های مراسم عروسی ثبت شده است. براساس پژوهش ها و بررسی های جامعه شناختی با محوریت روانشناسی آسیب های اجتماعی، این میزان رشد به طور مستقیم با میزان رشد طلاق ارتباط دارد.

 

بیشتر عروسی های ثبت شده در وب سایت های عروسی احتمالا بیشتر از عروسهای غیرقانونی و غیررسمی ثبت می شوند. اگر این مدل عروسی ها هم ثبت می شدند بدون تردید با آمار مطلوب تری مواجه می شدیم. چرا که عروسی های غیررسمی معمولا بدون مراسم های خاص و مجللی برگزار می شوند.

 

اکثر مراسم های ازدواج ارزان نیستند. اگر به اطراف خود نگاه کنید و تصمیم برگزاری مراسم‌های خود را داشته باشید، سخت می‌توانید موسسه و یا شرایطی را ارزان فراهم کنید. همه چیز برای برگزاری مجلل یک مراسم عروسی تبلیغ و عرضه می شوند.

پژوهش Edin and Kefalas نشان داده است که هزینه های عروسی می تواند یکی از موانع مهمی باشد که مانع ازدواج زوج های کم درآمد می شود.

 

فرانسیس تان: آمریکایی ها به طور فزاینده ای ازدواج را گران و مجلل برگزار می کنند و به همین دلیل حتی ساده ترین مراسم عروسی ممکن است برای برخی از زوج های کم درآمد غیر قابل دسترس باشد. بعد از خیانت و مشکلات اجتماعی، سومین آمار طلاق در امریکا بخاطر برگزاری هزینه های بالای عروسی ست.

علاوه بر این، فرانسیس تان و میالون پیشنهاد می کنند که نتایج آنها ممکن است تا حدی ناشی از استرس مالی ناشی از بدهی مربوط به عروسی باشد. این استرس احتمالاً برای زوج هایی است که بیشتر هزینه می کنند و فشار مالی بیشتر باعث افزایش خطر طلاق می شود. به برچسب های اجتماعی بعد از مراسم عروسی که به شما می زنند دقت کنید.

 

تأکید فرهنگی روزافزون یک‌جامعه بر عروسی و اشکال آن، به عنوان یک هدف به خودی خود، ممکن است موجب بروز زوایای ناموفق جمعی و فردی بشود. اگر تمایل به یک عروسی رویایی تصمیم گیری برای ازدواج کردن را تحریک می کند، همین امر ممکن است بعد عروسی روابط اجتماعی زوج را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، از نظر درآمد و دیگر خصوصیات جمعیت شناختی، زوج هایی که تصمیم می گیرند بیشتر هزینه‌مالی صرف ازدواج کنند، بیشتر در معرض طلاق های عاطفی و رسمی هستند.

 

طبق نظرسنجی انجام شده توسط پژوهشکده آسیب شناسی روانشناسی اجتماعی انجمن روانشناسی بریتانیا درباره تاثیر مستقیم اشکال مراسم عروسی با طلاق، ۶۳درصد از امریکایی ها و ۵۶درصد بریتانیایی ها و ۴۴درصد اروپایی ها هرساله بیش از ۳۷درصد کل درآمد و امکانات مالی خانوادگی خود را برای برگزاری مراسم عروسی مجلل و عوارض بدهی های آن می کنند.

 

براس همین گزارش هرساله از هر یکصد نفر امکان ازدواج برای پسر و دختر در امریکا، ۴۵ نفر آن از ازدواج محروم‌ می شوند و مهمترین دلیل را هزینه های بالای عروسی و توقعات اجتماعی بالا عنوان کرده اند.

 

این میزان در آسیا و خاورمیانه خصوصا در ایران، مصر، مالزی و ترکیه به میزان ۸۷نفر از یکصد نفر امکان ازدواج می رسد.اس

 

دانشگاه پنسیلوانیا، هاروارد و آکسفورد با کمک انجمن روانشناسی امریکا، به طور ویژه کمیته های تخصصی روانشناسی اجتماعی را برای بررسی و اصلاح این موضوع از سال ۲۰۱۰ تاسیس کرده اند.

امروزه در امریکا در ۱۴ ایالت و ۲۳۷ منطقه جمعیتی قبل از ازدواج هزینه‌ها و چگونگی برگزاری مراسم ازدواج باید به اطلاع نمایندگان این کمیته ها برسد و هر زوج براساس توان و پتانسیل اجتماعی و اقتصادی اجازه پذیرش تعهدات مالی مراسم عروسی را دارند.

 

در ترکیه کمیته ی ازدواج آسان وزارت رفاه که زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می کند وظیفه اصلاح ساختاری برگزاری مراسم های عروسی را دارند. در ترکیه پرداخت وام و تسهیلات برای ازدواج های مجلل برای خانواده های متوسط رو به پایین دارای محدودیت های زیادی است.

 

با توجه به آمارها، پژوهش های علمی و شواهد شهودی فردی خودمان دریافت می کنیم که ازدواج به خودی خود افزایش تعهدات و مشکلات بسیاری است. هر عاملی که بتواند بر این مشکلات بار منفی اضافه کند، باید از آن دوری جست و یا قبل از پیوست به آن با مشاور و روانشناس مشورت داشت.

ازدواج گران تعهدات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به زوج تحمیل می کند. تعهداتی که به شما تعلق ندارد. تعهداتی که از زندگی دیگران مهمان ناخوانده زندگی شما شده است.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه