رد کردن لینک ها

دروغ از دیدگاه روانشناسی

 width=
دروغ از دیدگاه روانشناسی
(۷ نشانه از کسی که به شما دروغ می گوید)

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر ما دروغ می گوئیم، دروغ کوچک یا بزرگ.

در سال ۲۰۱۶ و در طی برگزاری مراسم المپیک در طی یک نظرسنجی از سوی دفتر پژوهش و نظرسنجی شبکه رادیویی و تلویزیونی ان بی سی در امریکا، پژوهشی درباره ی دروغ های اجتماعی در بازی های المپیک و در بین تماشاگران مسابقه دو صدمتر برگزار شد. در نتیجه ای بسیار عجیب ۹۵ درصد تماشاگران به یکدیگر درباره ی اینکه از کدوم کشور به محل برگزاری مسابقه آمده اند و زمینه اطلاعاتشان درباره ی مسابقه دو و میدانی چگونه است، به یکدیگر دروغ گفته بودند. دکتر خدایاری فرد استاد روانکاوی و مدیر اسبق مرکز روانشناسی دکتر کاردان دانشگاه تهران می گوید: دروغ یک اشتباه لفظی بسیار پرتکرار است که همیشه جدی گرفته نمی شود و در واقع فردی که دروغ می گوید در ابتدا تصمیم به گفتن حقیقت دارد اما واکنش دیگران این حقیقت جویی را دچار اختلال می کند. تا زمانی که به دیگران دروغ می گوییم امید رسیدن به حقیقت وجود دارد، اما زمانی که به خود دروغ بگوییم درواقع بیماری یا انحرافی اخلاقی و زیستی رخ داده است.

اکثر انسان ها دروغ می گویند و بسیاری از ما به راحتی می توانیم دروغ های کوچک و بزرگ را حتی هنگام بازگو کردن توسعه دهیم. دروغ گفتن یک نقطه عطف در توسعه رفتارهای ضداجتماعی ما است. زیرا می توانیم برای هر عملکرد اجتماعی خود حتی قتل یک دلیل قانع کننده ارائه دهیم. مثل پیاده روی و صحبت کردن، دروغ تبدیل به یک روند عادی و غریزی می شود و ترک آن حتی ممکن است از سوی دیگران ما را در معرض آسیب قرار دهد.

فروید در نامه ای به یونگ می نویسد: فرزندان من همانطور که بزرگتر می شوند دروغگوتر هم می شوند. گویی دروغ با آنها به دنیا آمده و مانند آنها نیاز به رشد و تعالی دارد.

تحقیقات مرکز دروغ سنجی آزمایشگاه فیزیک و روان سنجی انجمن روانشناسی انگلستان نشان می دهد که توانایی دروغ گفتن اغلب با میزان سطح وابستگی و شناخت ما نسبت به افرادی که در پیرامون ما هستند و به آنها نیازمند هستیم، ارتباط مستقیم و جدی دارد.

با این حال، جالب توجه است که بدانید در سال های اخیر خصوصاً با گسترش فضای تبادلی اینترنتی تمایل به دروغ گفتن و نه شنیدن آن کمتر شده است. زیرا ما کمتر از گذشته نسبت به آنچه که دیگران درباره ی ما فکر می کنند، اهمیت می دهیم.

افرادی که زیاد دروغ می گویند، افرادی هستند که در مورد آنچه دیگران درباره شان فکر می کنند مراقبت و احتیاط دارند. این افراد دروغ می گویند زیرا می خواهند احساسات خوبی در مورد دیگران ایجاد کنند و آن احساس را لمس کنند. مطالعات نشان داده کسانی که بیشتر دروغ می گویند، بیشتر رفتار دستکارانه و غیر مسئولانه نسبت به دیگران دارند. درواقع تضاد در انجام رفتارهای مثبت و منفی از مهمترین ویژگی فرد دروغگو است.

بوسینگر روانکاو می گوید: «دروغ های روزمره واقعا بخشی از ساختار زندگی اجتماعی ما هستند. به همین دلیل مراقب از بین نرفتن آنها هستیم و برای رشد آنها تلاش می کنیم.»

شکی نیست که برخی افراد دروغگوتر از دیگران هستند و بسیاری از ما توانایی خود را برای دروغگو بودن “خوب” می دانیم.

شما دروغگو هستید!!! زیرا چهره شما بیان کننده این حرف است، دروغ سرنخ های فوری را به شکل ناسازگاری در چهره و زبان بدن شما آشکار می کند و همچنین حافظه ای که مدام نامعتبر می شود و تداوم خودش را از دست می دهد.

در زندگی عادی، ما نمی‌توانیم آزمون پُلیگراف polygraph یا دروغ سنج را برای افرادی که ملاقات می کنیم بکار ببریم. اما می توانیم از رفتار و خصوصیات مشخصی که به ما هنگام دروغ گفتن هدیه می دهند بهره ببریم.

از جمله:

۱. تغییرات در زمینه صوتی صدا (نازک شدن و گرفتگی مانند سرفه کردن)

۲. چشمک زدن غیرمعمول یا نادیده گرفتن فرد مقابل در برقراری ارتباط چشمی

۳. استفاده از واژه های اول شخص مانند «من»

۴. کاهش تمایل به استفاده از کلمات احساسی، مانند (صدمه دیده ام یا عصبانی هستم)

۵. استفاده از تکنیک های تسکین دهنده: مالش دست ها، کشیدن گوش، دست زدن به گردن، کشیدن یقه یا بازی با اشیاء

۶. حرکات بی نظیر یا عبارات عجیب و اغراق گونه که با محتوای پیام متضاد هستند.

۷. داستان سرایی در بیان صحبت و اغراق کردن در زمان و مکان

 

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه