رد کردن لینک ها

حیوان خانگی و سلامت بهداشت روان

حیوان خانگی
حیوان خانگی و سلامت بهداشت روان

(آیا نگه داری از حیوان خانگی می تواند منجر به سلامت بهداشت روان شود؟)

نگه داری و همزیستی با حیوان خانگی به طور گسترده ای مورد حمایت و تقدیر قرار گرفته است و در حال حاضر به طور گسترده ای در بین اقوام و فرهنگ های یک جامعه پذیرفته شده است. سگ ها موجب بیرون راه رفتن، گردش بهتر خون و طپش مناسب تر قلب و رهاشدن از وزن اضافی شما می‌شوند. در تحقیقات نشان داده شده است که صاحبان حیوانات خانگی کمتر به پزشکان مراجعه دارند.
خواندن آواز با صدای بلند در حضور یک حیوان خانگی، فشار خون و ضربان قلب را مساعدتر از زمان خواندن یک‌آواز در حضور یک دوست می کند. صاحبان حیوانات خانگی نظرسنجی های گزارش احساسات حمایت اجتماعی و عاطفی را منطقی تر و با نتایج بهتری تکمیل کرده اند.
اینکه چگونه این فواید جسمانی و روانی توسط حیوان خانگی بر انسان عمل می کند، فرض دانشمندان بر این است که داشتن حیوانات خانگی که به آنها علاقه داریم هورمون اکسیتوسین را آزاد می کند که با احساس آرامش و رفاه در روان ما همراه است. همچنین حضور با یک حیوان خانگی که به آن تعلق عاطفی دارید، در میان اجتماع مثلاً پیاده روی و یا به ملاقات دوستی رفتن در بیمارستان بسیار می تواند موجب سلامت روان فردی باشد.

با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ تحت عنوان PlosOne نشان داده است که محدودیت های مهمی در دانش فعلی ما در مورد تاثیر حیوانات خانگی بر سلامتی انسان وجود دارد. حیوانات خانگی به مردم (البته ممکن است این موضوع اخلاقی نباشد) فرصت انتخاب کردن آزادانه ای را در زندگی اجتماعی شان ارائه می دهد. اینگونه که ممکن است با حضور یک حیوان خانگی، دیگر نخواهید و احساس نیاز به بودن با انسانی را تجربه کنید. حتی با وجود اعمال این محدودیت باید بدانید که زندگی در کنار یک‌ حیوان خانگی متغیرهای سلامتی را به مراتب بهتر می کند.

چه گروهی از افراد تمایل به داشتن حیوانات خانگی را دارند؟

مطالعه PlosOne یک نمونه بزرگ از ساکنان کالیفرنیا را که به مصاحبه و نظرسنجی سلامت روان سال ۲۰۰۳ پاسخ داده اند را مورد بررسی قرار داده است. بیش از ۴۲۰۰۰ نفر بزرگسال در این آزمون مصاحبه ای شرکت کرده اند. این نمونه جمعیتی کالیفرنیا از لحاظ طبقه اجتماعی، نژاد، قومیت، جغرافیا، سن و ترکیب اجتماعی خانواده ها پراکندگی داشته اند. حدود ۴۶ درصد از کل بزرگسالان شرکت کننده با سگ یا گربه یا هر دو زندگی می کردند. این نشان می دهد که تمایل به مالکیت حیوان خانگی گسترده است و به اهمیت بالقوه آن در جامعه ی امروزی ما اشاره دارد.

حیوان خانگی

صاحبان حیوانات خانگی در حقیقت از صاحبان حیوانات اهلی مانند آنچه در روستاها مرسوم است، متفاوت هستند و این ممکن است بر سلامتی تأثیرهای گوناگون بگذارد. صاحبان حیوانات اهلی معمولا ازدواج می کنند، بچه دار شدن را مناسب و بر تعداد بالای آن گرایش دارند، در خانه های بزرگ زندگی می کنند و نه یک آپارتمان کوچک، در مناطق روستایی بیشتر ساکن هستند و نه شهری و تمام وقت کار نمی کنند.
برخی از این تفاوت های جمعیت شناختی چشمگیر هستند و بعضی دیگر تفاوت های اندکی دارند. به عنوان مثال، بزرگسالانی که رابطه ی زندگی مشترک “سفید” دارند سه برابر بیشتر از بزرگسالان گروه های ارتباطی دیگر که با یک سگ زندگی می کنند، به نگهداری حیوانات خانگی تمایل دارند. در مقابل، بزرگسالان متاهل فقط ۳۴درصد بیشتر از بزرگسالان مجرد در نگه داری حیوان خانگی تمایل نشان داده اند. نتایج بهداشتی نگه داری از حیوانات خانگی در جسم و روان اقلیت ها و بزرگسالان مجرد نسبت به متاهل ها بسیار بیشتر است. بنابراین، اگر مالکیت حیوان خانگی با سلامت بهتری همراه باشد، ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که از سلامت روان بهتری بهره می برند به سمت نگه داری حیوان خانگی می روند. این مسئله نگاه مرسومی که نشان می دهد افراد ناسالم و دارای مشکلات روانی و افسردگی به سمت نگهداری حیوانات خانگی می روند، زیر سوال برده است.

صاحبان حیوانات خانگی (حداقل در کالیفرنیا) با افرادی که از نگه داری حیوان خانگی انزجار دارند و یا تمایلی به آن ندارند متفاوت هستند. همین نکته می تواند به صورت آماری تفاوت های جمعیت شناختی را کنترل کند. یک مطالعه دیگر از مطالعه PlosOne نشان می دهد که ما مالکیت حیوان خانگی را به شیوه ای دقیق تر در زندگی فردی و اجتماعی خود بررسی می کنیم. تحقیقات نسبتا کمی بر اقلیت های نژادی و قومی و تجارب شخصی انسان با حیوانات خانگی تمرکز دارد. علاوه بر این، شاخص های بهداشتی برای صاحبان حیوانات خانگی و صاحبان حیوانات غیر خانگی می تواند به طور مستقیم ارزیابی شود. نکته بسیار مهم این است که انگیزه نگهداری از حیوان خانگی در جامعه از سوی افراد سالمی که دست به این انتخاب و عمل می زنند انتشار داده می شود و نه افرادی که به دلیل افسردگی، نیاز درمانی و به دلیل تنهایی به نگهداری حیوان خانگی تمایل دارند.

مردم روابط مختلفی با حیوانات خانگی خود ایجاد می کنند، همانطور که افراد روابط متنوعی با بستگان، دوستان و همسایگان ایجاد می کنند. اندازه گیری کیفیت این رابطه با حیوان خانگی و مقایسه آن با دیگر روابط بسیار پیچیده و سخت است اما در نگاه کلی پیامدها، عواقب در کنار حیوان خانگی بودن از هر ارتباط دیگری سلامت بیشتری را به ارمغان می آورد. در همین حال، فرض نکنید که آوردن یک سگ یا گربه به خانه شما “جادویی” خواهد بود که شما را به لحاظ جسمی یا احساسی سالم تر می کند. نگهداری و همزیستی با حیوان خانگی باید با مشاوره اهل فن این حوزه صورت گیرد.

نگه داری از حیوان خانگی مولفه های بسیاری را به همراه دارد. نژاد، سن و جنسیت حیوان خانگی از مهمترین مولفه های نگهداری هستند که باید به آن توجه کرد. حیوانات خانگی امروزه بسیاری از عرصه های زندگی ما را به طبیعت خودشان به اشتراک رسانده اند. ما در محل زندگی آنها اقامتی خوب و خوش را داریم و آنها هم در کنار ماشین ها و ساختمان های شهری ما با وجود مشکلات زیادی که دارند، زندگی می کنند.

مزایای نگه‌داری از حیوان خانگی:

  1. مراقبت از چیزی غیر از خودتان موجب سلامت عاطفی شما می شود
  2. سلامت جسمانی شمارا در وضعیت تحرک مداوم و متعادل قرار می دهد
  3. برای کسانی که دارای بیماری های قلبی و روانی مانند افسردگی و پی تی اس دی هستند، مفید است
  4. حیوان خانگی صرفه جویی مالی مناسبی را به ارمغان می آورد
  5. در نوع و نتایج ارتباطی که در بحث روانشناسی وجودی است، حیوان خانگی انسان را به کنشگری سوق می‌دهد
  6. سنت دیرینه دوستدار طبیعت بودن و احترام به محیط طبیعی به مراتب بیشتر می شود

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه