رد کردن لینک ها

تاثیر فضای مجازی بر خیانت

خیانت جنسی بیش از حد ناراحت کننده ست. خصوصا برای کسی که کشف می کند. اما روانشناسان تاکید دارند آنکه مرتکب خیانت است بیشتر از کشف کننده ی آن آسیب دیده است.

 

پژوهش های مرکز مشاوره و رسانه ی دانشگاه هاروارد در تحقیقی به نتیجه ای رسیده است: ابزارهای رسانه ای مانند اینستاگرام باعث تشویق خیانت می‌شوند و این موضوع خیانت در رفتار آنلاین را به وجود می آورد.
حال اگر درمانگر هستید حتما هر هفته در دفتر خود با سوالات نگران کننده مواجه اید که آیا این نکات درست است.

نکته ی مهم در نوع رفتار درمانگر حوزه‌ی آسیب های فضای مجازی این است که عدالت در بررسی آسیب ها و فواید فضای مجازی را مدنظر داشته باشد.

فضای مجازی اگر خیانت را به وجود آورد نباید نقش شریک جنسی را در این خیانت و حتی نوع زندگی فرد را در نظر نگرفت.

تارا پارکر پاپ در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ مقاله ای در نیویورک تایمز می‌نویسد: “عجیب و غریب… رسانه های دیجیتال و آنلاین آسان و سریع از حیوان یک انسان و انسان یک حیوان می سازند. سخت است بتوان آینده ی رسانه های مجازی را فقط منفی تصور کنیم.”

آنچه رسانه های مجازی را پرخطر می سازد اول ماهیت نمایشی آنها است و دوم بی اراده شدن انسان دربرابر خواست های رسانه ای.

فردی که در رسانه به شما پیشنهاد می‌دهد در دنیای واقعی حتی نمی‌تواند به شما نزدیک شود. او در رسانه با پیوستن به تاریخ نمایشی آن رسانه هدف مثلاً فیسبوک، به یک قهرمان برای بیننده بدل می شود. ن

کته‌ی جذاب این موضوع این است که اینجا قهرمان به وفور یافت می شود. درست برخلاف دنیای واقعی که قهرمان ها سالهای سال برای تولد و تأثیرگذاری شان زمان نیاز دارند.
روانشناسان انجمن روانشناسی در سال ۲۰۱۶ در بیانیه ای اعلام داشتند که فضای مجازی در حال ایجاد و دفاع از اشتباهاتش است.

درمانگران باید بدانند که مراجعانشان یک گذشته، حال و آینده ای هم به جز دنیای واقعی در دنیای مجازی دارند.
این بدان معناست که تقریبا همه ی رفتارهای ما ارتباطی با دنیای مجازی دارند.

خیانت متاسفانه در فضای مجازی انحصار به موضوع جنسی شده است. در فضای مجازی شکل گیری خیانت به دلیل حاضر و شاهد نبودن طرفین عامل خیانت در دنیای واقعی ممکن است امر خیانت را عادی و ساده جلوه دهد. شما بعد از یک رابطه ی جنسی در فضای مجازی آن فرد را بلاک کرده و دیگر همه چیز تمام می‌شود اما در دنیای واقعی اینگونه نیست.

برای همین اولین دلیل شکل گیری خیانت در فضای مجازی مخفی ماندن عمل جنسی ست.این مخفی سازی بعد از کشف عمل خیانت شریک شما را مأیوس می کند.

نکته ی دوم این است که شما در خانه و در اتاق و آشپزخانه ای که با شریک خود زندگی می کنید؛ عمل خیانت را شکل می دهید. همسرتان یا شریکتان در اتاق است و شما در آشپزخانه مشغول خیانت و رابطه ی جنسی در فضای مجازی هستید؛ خیلی راحت می تواند با شریک خود صحبت هم داشته باشید و یا پیش او نشسته باشید.

آنچه اینجا شریک شما را ناراحت می کند این است شما چرا او را سهیم ندانسته و حضورش را در خانه بی معنا جلوه دادید. یک از نکاتی که درمانگران روانشناسی باید دقت داشته باشند این است؛روابطی که خیانت در آنها شکل گرفته است بررسی رویدادها و آرشیوی که موضوع این خیانت را در خود ذخیره کرده است باید با سه دلیل مرور شوند:

اول آنکه حتما فرد مرتکب خیانت کاملا رضایت داشته باشد.
دوم آنکه فرد خیانت دیده، ظرفیت شنیدن و واکنش به این موضوع را تعیین کند.
سوم اما از همه مهمتر است. ابتدا دوطرف رابطه به این نتیجه برسند که بیداری خاطرات و آرشیو خیانت به چه دلیل ‌مطرح می شود و آسیب های آن چه می‌تواند باشد.

رابطه ی عاشقانه همواره دارای محدودیت است. اما محدودیت هایی زیبا و قابل تحمل. انسان ها در زندگی امروزه شان می خواهند در بعضی از رفتارهایشان اثری از خود باقی نگذارند. یکی از این رفتارها عمل جنسی ست.

زن و مرد همیشه نمی خواهند کنش و واکنشی که در رابطه ی جنسی داشتند مرور شود و یا در ذهن بماند.موقتی بودن و در لحظه بودن رابطه ی جنسی و خاطراتش اهمیت ویژه ای برای ذهن دارد.

برای آنکه بتوان سالها نیاز جنسی و عاطفی آن کنترل شود ذهن نیاز دارد تا بخشی از این اتفاق ثبت و ضبط نشود. به همین دلیل است که توصیه می شود در مکان های به جز خانه هم رابطه جنسی را تجربه کنید.

فضای مجازی یکی از مکان هایی ست که تقریبا هیچ اثری باقی نمی گذارد. البته این خیالی ست که ما داریم. آرشیو ذهنی فضای مجازی دوبرابر سریع تر و دقیق تر اطلاعات را ثبت و ضبط می کند اما برای بازآوری آن اختیار دارید. درست برخلاف آرشیو ذهنی انسان.

در پایان می توان گفت که رسانه های دیجیتال و مجازی مانند خیر و شر عمل می کنند.

عکس تولد شما یا عکس شما در استخر، عکس خصوصی ست که در فضای مجازی شما را محبوب کرده است اما می تواند امر تشویقی برای رابطه ی جنسی شود که هرگز از شریک‌ خود نشنیده اید.

این امر تشویقی در وب کم مانیتور یا موبایل شما هم هست. او شما را آنگونه که می خواهید نشان می‌دهد و طرف مقابل هم این را می داند و می‌پذیرد. اما شریک شما با واقعیت شما روبرو هست. صبح از خواب بیدار شدن شما و خستگی کاری شما و چهره ی برهم ریخته شده ی شما.

دنیای مجازی همه ی این غافلگیری ها را کنار گذاشته و به شما آنقدر وقت می‌دهد تا بهترین تجربه ی جنسی زندگی تان را احساس کنید. همه ی اینها عامل تشویقی خیانت اند. اما نکته ای مهم عدم تکرار این اتفاق هاست. ممکن است برق برود و یا موبایل شما مدتی خراب شود! چه می شود؟ به این فکر کرده اید؟

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه