رد کردن لینک ها

اختلال برقراری در ارتباط سالم (conduct disorder)

تعریف

اختلال رفتاری به هر گروهی از مشکلات جدی عاطفی و رفتاری در کودکان و نوجوانان اشاره دارد. کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری اغلب در رفتارهای بسیار ناراحت کننده اجتماعی، غیر قابل قبول و اغلب غیرقانونی رفتار می کنند، هرچند که اقدامات خود را توجیه می کنند و برای قربانیان رفتار خود حس همدردی ندارند. دیگران ممکن است این کودکان را به سادگی “پسران بد” یا “دختران بد” بدانند بدون این که متوجه شوند که این مشاهده شان یک اختلال روانی ست.
اختلال عملکرد ممکن است در بزرگسالی تشخیص داده شود، اما علائم معمولا از سن ۱۶ سالگی شروع می شود. بعضی از کودکان مبتلا به اختلال رفتاری که در حال رشد هستند یک وضعیت مشابه به عنوان اختلال شخصیت ضد اجتماعی را در بزرگسالی تجربه خواهند کرد.

 

 width=

علائم اختلال رفتاری و عملکرد معمولا به چهار دسته تقسیم می شود:

۱. رفتار تهاجمی نسبت به افراد و حیوانات. این شامل قلدری، تهدید، خشونت فیزیکی، استفاده از یک سلاح، بدرفتاری فیزیکی با افراد یا حیوانات و مجبور کردن کسی به انجام عمل جنسی است.

۲. تخریب اموال شخصی یا عمومی، از جمله برنامه ریزی برای آتش سوزی و از بین بردن اموال شخصی کسی به صورت هدفمند.

۳. فریب یا سرقت، از جمله دروغ گفتن، به اموال شخص دیگری با هدف مشخصی دست درازی کردن و یا از عمد وسیله ای را شکستن. مانند کودکی که در مدرسه مداد دوستش را می شکنند و در بزرگسالی در پارک شاخه ی گلی را می شکند.

۴. نقض جدی قوانین، از جمله شکستن و عدم تمکین به قوانین خانوادگی، فرار از خانه و اغلب این احساس درباره ی مدرسه تا قبل از ۱۳ سالگی پررنگ و تاثیرگذار نیست.

برای تشخیص اختلال رفتاری حداقل سه مورد از این رفتارها در طی یک سال گذشته اتفاق افتاده باشد که حداقل یکی از آنها طی شش ماه گذشته رخ داده باشد. تعداد علائم نشان داده شده و میزان آسیب و یا آسیب انجام شده، تعیین می کند که آیا این یک مورد اختلال رفتار خفیف، متوسط ​​یا شدید است.

چرا برقراری ارتباط در رفتارها دچار تشنج می شوند؟

در حالی که علت دقیق این امر مشخص نیست، بسیاری از عوامل ممکن است کودک را در معرض خطر ابتلا به اختلال رفتاری قرار دهد. این موارد شامل سوءاستفاده از کودکان، رفتار تکانشی (شوک های عاطفی شدید)، دستاورد تحصیلی پایین، فقدان نظارت والدین، نگرش عقلانی والدین نسبت به فرزند و مقایسه با دیگر همسالان کودک، تروما، فقر و زندگی در یک محله جنایتکار و یا حضور در یک مدرسه با میزان بزهکاری بالا، می تواند باشد.

با توجه به مراقبت های مناسب و یک سیستم پشتیبانی مناسب، می توان اختلال را کنترل کرد. هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان موفق‌تر خواهد بود. اغلب روان درمانی به کودک کمک می کند تا شیوه های تفکر و رفتار سالم و قابل قبول را بیاموزد. در بعضی موارد ممکن است دارو برای درمان اختلالات رفتاری و شرایطی که ممکن است آسیب زا تشخیص داده شود، استفاده شود. علاوه بر این، آموزش مدیریت والدین در کوتاه مدت می تواند به خانواده کمک کند که مشکل را درک کنند، روش های جدید پاسخ دادن به کودک را یاد بگیرند و ارتباط کودک و والدین را بازسازی کند.

همه بچه ها لحظاتی دارند که به درستی رفتار نمی کنند. این عدم درستی در موقعیت در حال رشد و مستقل شدن کودک رخ ‌می دهد. کودکان نوپا و نوجوانان می توانند لحظات چالش برانگیز خود را داشته باشند و این به معنی آن است که محدودیت ها را از زمانی به زمان دیگر انتقال می دهند. با کمک والدین، مراقبین و معلمان، اکثر آنها به طور مناسب رفتار خواهند کرد.

گاهی اوقات، یک کودک ترسناک در خلق و خو می شود، یا تولید یک سر و صدا از رفتار تهاجمی و مخرب، اما زیاد نگران نباشید.

مشکلات رفتاری در کودکان در تمام سنین ممکن است. برخی از کودکان مشکلات جدی رفتاری دارند:

اگر کودک همچنان به مدت چندین ماه یا بیشتر با نشانه های منفی رفتار کند، بارها و بارها رفتارها ناپیوسته و منقطع باشند، بی دلیل و بی ثبات شاداب و پرخاشگر شود.
اگر رفتار آنها خارج از قاعده و عرف عادی باشد، قوانین پذیرفته شده در خانه و مدرسه را به طور جدی نقض می کند. این خیلی بیشتر خطرناک است نسبت یک رفتار ناسالم عادی کودکانه یا شورش طلبی های اجتماعی.

 width=

اختلال رفتاری برای یک فرد جوان چگونه است ؟

جوانان مبتلا به اختلال رفتاری ممکن است در دعواهای فیزیکی خشونت آمیز دخالت کنند و ممکن است در هنگام بررسی دعوا یا خشونت رخ داده ممکن است کشف کنید که آنها سرقت و دروغ گویی هم داشته اند.

همچنین از پیروی از قوانین خودداری می کنند و ممکن است شروع به شکستن قانون کنند. آنها ممکن است خانه را برای تمام شب را ترک کنند و در طول روز از مدرسه فرار کنند.

نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری همچنین می توانند با استفاده از مواد مخدر غیرمجاز یا داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با سلامت و ایمنی خود ریسک منفی کنند.

توجه،
اختلالات رفتاری می تواند در کنار سایر اختلالات روانی وجود داشته باشد، از جمله:

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)
اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)
اختلال افسردگی متضاد (ODD)
اختلال دو قطبی و
سایر اختلالات شخصیتی.

روان‌درمانگری که رفتار کودک را نظاره می کند، اغلب با این اختلال مواجه می شوند و باید به دلایل مختلف از آن آگاهی داشته باشند. اول، مشاور به طور فزاینده ای از یک مجموعه وسیع از شرایط روانپزشکی را در نظر داشته باشد. از جمله مشکلات رایج بهداشت روانی کودکان. دوم، مراقبت های اولیه اغلب به عنوان منابع ارجاع برای درمان روان درمانی عمل می کنند. تشخیص اختلال افتراقی ذهنی از اختلال رفتار، پزشکان را قادر می سازد تا بیماران را به متخصصان مناسب ارجاع دهند. سوم، عملکردهای رفتاری، خطر چندین مشکل، بهداشت عمومی را شامل می شود: از جمله خشونت، استفاده از سلاح، حاملگی نوجوانان، سوء مصرف مواد و از بین رفتن موقعیت فردی در مدرسه. بنابراین مهم است که شناسایی اختلال رفتاری و شروع به مداخله روان‌درمانگر در اسرع وقت و ‌در بزنگاه باشد.

بررسی یک ‌نمونه موردی (ILLUSTRATIVE CASE)

ملینا یک دختر ۱۵ ساله، توسط مادرش به دفتر مشاور آورده شده است. مادرش توضیح داد که ملینا در مدرسه برای سوءاستفاده رفتاری از معلم اش مدام دروغ می گوید. ملینا قبلا بخاطر حمل چاقو به مدرسه، سیگار کشیدن، ماری جوانا و سرقت پول از قفسه های دیگر دانش آموزان معلق شده است. وقتی ملینا دربارۀ رفتارش در خانه صحبت می کرد، مادرش اغلب جمله “روی اعصابم هستی” را عنوان می کرده است و در آن زمان، معمولا ملینا خانه را چند روز ترک می کرده است. سابقه خانوادگی نشان می دهد که پدر ملینا برای سرقت و رفتارهای ضد اجتماعی زندانی شده است. مادر ملینا اغلب ملینا را ترک می کرده و زیاد به مهمانی می رفته و برادر هشت ساله اش هم شب ادراری دارد.

مورد دوم،
حسین یک پسر شش ساله است که برای بازدید اولیه به کلینیک پزشکی خانوادگی آورده شده است. در هنگام ورود به اتاق معاینه پزشک دید که حسین احساس می کند محل نشستنش کثیف و آغشته به مدفوع است. در این شرایط معمولا مادرش می گوید: “حسین اگر نشینی و دوباره شلوغ کنی در دستشویی حبس می کنمت.” مادر شرح حال چند ساله رفتار تهاجمی و مخرب و همچنین تعلیق حسین از چهار مدرسه و مهد کودک را توصیف کرد. او اغلب در خانه “غیرقابل کنترل” می شود و ظروف و مبلمان را خراب می کند. سال گذشته، حسین با اجاق گاز بازی کرد و یک آتش سوزی را مسبب شد که خسارت مالی شدیدی را به خانواده متحمل کرد. حسین اغلب سگ خانوادگی شان را آزار شدید می دهد. خواهر بزرگتر حسین، او را در حال خودارضایی تماشا کرده اما از گفتن آن به حسین اجتناب کرده است. پدر تیم یک راننده کامیون است که هر سه تا چهار هفته می‌تواند خانواده اش را ببیند.

ارجاع تخصصی برای درمان (Referral for Specialized Treatment)

در حالی که موارد خفیف و ابتدایی بیماری اختلالات رفتاری می تواند به طور مؤثر توسط پزشکان خانواده مدیریت شود، بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال عملکرد، نیاز به مراقبت های بهداشتی تخصصی دارند. به طور معمول، بیماران مبتلا به اختلال رفتاری از رفتار خود نگران نیستند؛ علاوه بر این، تقریبا همیشه مسائل خانوادگی و اختلالاتی وجود دارد که به درمان یا مشکل درمان بیمار کمک می کند. بنابراین، خانواده درمانی یک انتخاب است. علاوه بر مدیریت رفتار، درمان موثر، مستلزم هماهنگی والدین و کاهش اختلافات زناشویی و تفاوت های میان نسل هاست.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه