رد کردن لینک ها

تغییر رفتار (کاهش مصرف کالری)

گاهی اوقات پیش می‌یاد که مجبور می‌شم از رویکرد اصلی‌ام (تحلیل رفتار متقابل) در مشاوره و درمان استفاده نکنم. درست مثل امروز، مُراجعی داشتم که با توجه به تعجیل وی و حالات ایشان تصمیم گرفتم از دیدگاه رفتاری برای مهار و هدایت عواملی که بر رفتار تأثیر دارد بهره گیرم. پس برنامه‌ای در جهت کاهش مصرف کالری نوشتم.

* پیشنهاد من به عنوان اولین گام، تغییر موقعیت است. به عنوان مثال اگر در مسیرتان قنادی، اغذیه فروشی، رستوران و یا ویترین‌های شیرینی و غذا وجود دارد، راه خود را تغییر دهید و از مسیری دیگر تردد کنید.

می‌توانید از غذاهای گیاهی و دانه‌های گیاهی استفاده کنید. تصویر اشخاص لاغر را روی یخچال بچسبانید.

*  اگر مجبور هستید که در بیرون از منزل غذا میل کنید بهتر است به رستوران‌های معین بروید و اگر خود را مجبور به خرید شیرینی یا شکلات می یابید حتماً به قنادی بروید که تا به حال از آنجا خرید نکرده اید.

* سومین مرحله از مراحل کاهش کالری را می‌توان با عنوان پاداش دادن به یاد بسپارید. به خاطر خوردن غذاهای کم کالری و متعادل به خودتان پاداش دهید. بسیار آرام غذا بخورید. زمانی که به میهمانی دعوت شدید و می‌د انید که در آنجا خوردنی‌ها و غذاهای پُر کالری هست، قبل از رفتن به میهمانی، مواد کم کالری بخورید و خود را سیر کنید. به این ترتیب وقتی در آنجا هستید دیگر میلی به غذا خوردن ندارید و حتماً برای این رفتار به خودتان پاداش دید. (بهتر است پاداش غذا نباشد)زمانی که به هدف خود رسیدید، پاداش ها را به تدریج حذف کنید. می توانید هر از چند گاهی به خودتان پاداش دهید.

* در برابر بسیاری از رفتارها ، رفتار های دیگری وجود دارد که متضاد آنها  هستند. مثلا اگر سبزیجات بخورید دیگر نمی توانید غذای پر کالری زیادی بخورید . همیشه غذاها و نوشابه های کم کالری مصرف کنید علاوه بر اینکه شکم شما پُر می‌شود شما نمی‌توانید در حالیکه نوشابه می‌نوشید غذا بخورید. این مرحله یکی از مهمترین مراحل می‌باشد. وقتی در مقابل شما یک کیک شکلاتی وجود دارد، قطعاً نمی‌توانید مقاومت کنید پس اصلاً کیک نخرید و از مقابل شیرینی فروشی رد نشوید (همانطور که قبلاً اشاره شد)

 width=

* غذاهای آماده و فوری را در یخچال نگه‌داری نکنید. پیش از اینکه به سوپر بروید غذای کم کالری بخورید زیرا کمتر وسوسه می‌شوید که غذای پُر کالری  را خریداری کنید، همه آنچه که شما را به وزن ایده‌آل می‌رساند مثل حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل کنید.

* اگر چه عادت به گذاشتن تنقلات، شکلات و آجیل بر روی میز دارید حتماً آن را بردارید و اگر به هنگام تماشای تلویزیون (برنامه‌ی مورد علاقتون) عادت به خوردن دارید قبل از شروع برنامه ظرفی از خوراکی‌های کم کالری را آماده کنید که در حین تماشا کردن آن را میل کنید.

* از اصل گفتگو با خود استفاده کنید برای این کار افکاری را که منجر به پُرخوری می‌شوند از خود دور کنید مثلاً به خود نگویید که اگر الان غذا نخورم می‌میرم و یا نگویید من خیلی گرسنه هستم و به جای آن از افکاری استفاده کنید که به شما در حفظ رژیمتان کمک کند. مثلاً بگویید اگر الان چیزی نخورم، تا نیم ساعت دیگر احساس گرسنگی من کمتر خواهد شد. آن دسته از افکاری که موجب چنین گفتاری می شود را شناسایی کرده و حذف کنید.

* تعهد نام این مرحله است. کاغذی بردارید و اسم و فامیل خود را بنویسید. هدف مورد نظر خود را یاداشت کنید. (در اینجا کاهش وزن) و بعد تمام موارد را خیلی روشن و واضح بنویسید.

مثل مکان غذا خوردن، ساعت غذا خوردن، پاداش‌هایی را که در صورت کاهش وزن برای خودتان در نظر می‌گیرید. زمان پاداش‌ها، چگونگی پرداخت پاداش و هم چنین ذکر کنید که اگر تخطی انجام شد چه می‌کنید؟

همه‌ی موارد بالا کاملاً شفاف باشد وقتی این چنین بنویسید ذهن شما به این برنامه اهمیت می‌دهد و طبق آن برنامه ریزی می‌کند و در آخر قرارداد را امضا کنید و متعهد شوید که در مدت ذکر شده به قرارداد عمل می‌کنید تا جایی که به هدفتان نائل ‌شوید.

شما می‌توانید از این برنامه در موارد مشابه استفاده کنید مثل افزایش تمرین و ورزش (که به صورت صورت صوتی روی سایت هست) کاهش سیگار یا کاهش و افزایش موارد دیگر یا می‌توانید خودتان برنامه‌ای شبیه به این برنامه برای خود درست کنید که به شما کمک کند که رفتاری جدید به وجود آورید.

برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید.
حجم فایل 7 مگابایت

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه