رد کردن لینک ها

اعتیاد و ارتباط آن با سطح رفاه تحصیلی

خبرگزاری گاردین انگلیس: ((دخترانی که به مدارس خصوصی می روند احتمال بیشتری برای گرایش به الکل و مواد مخدر دارند.))

مطالعه ای توسط پژوهشگران دفتر آسیب های موارد مخدر انجمن روانشناسی آمریکا نشان می دهد: دخترانی که به مدارس خصوصی می روند، سه برابر بیشتر از زنان معمولی جامعه به الکل و مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

محققان دریافتند دانش آموزانی که در مدارس شبانه روزی و مدارس آموزشی نخبگانی تحصیل می کنند در معرض خطر بالای مصرف مواد مخدر، کوکائین و اکستازی هستند.

همچنین در ادامه ی این تحقیق پسرانی که در مناطق ثروتمند یک جامعه ای رشد کرده اند و به مدارس “نخبگانی” یا نمونه دولتی می روند، دو برابر بیشتر از همسال هایشان تجربه مصرف اولیه و اعتیاد به الکل و مخدرها را داشته اند.

پروفسور Suniya Luthar، از دانشگاه ایالتی آریزونا، که در مقام سرپرست این پژوهش بوده می گوید: “بزرگسالانی که امروزه در محیط امریکا مبتلا به اعتیاد الکل و مخدر هستند در واقع جوانان و نوجوانان سابق هستند که در مدارس و محیط های آموزشی لاکچری و خاص تحصیل کرده اند. اگر می بینید که فرد معتاد نمی تواند ترک کند ابتدا به سابقه و نوع ابتلای او تحقیق کنید. در امریکا بیش از 30 درصد مبتلایان به بیماری اعتیاد الکل، مخدر و اکستازی دانش آموزان هستند. هرچه سطح رفاه تحصیلی بالاتر می رود کمیت و کیفیت ابتلا بیشتر می شود.”

نتایج این پژوهش که در امریکا و انگلستان به گونه ی مشترک انجام شده است، نشان داده است میان مردان و زنانی که در دوران نوجوانی و جوانی تجربه ی تحصیلی لوکسی را داشتند ابتلا به اعتیاد در دوران بزرگسالی بیشتر بوده است: زنان به مراتب از مردان بیشتر گرفتار اعتیاد در بزرگسالی شدند. انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در این گزارش ثابت می کند که روند رو به رشد اعتیاد در زنان به بسیاری از تجربیات جنسی و حقارت در اعتماد به نفس و بلوغ بالای دوران تحصیل ارتباط ویژه دارد.

محققان این پژوهش دو گروه از دانشجویان در جوامع ثروتمند کالیفرنیا و بیرمنگام انگلستان را به عنوان بخشی از مطالعات شان در نظر گرفتند.

آنها شرکت کنندگان را در آغاز نمونه ی سطح دبیرستانی و سپس در چهار دوره تحصیلی مختلف دانشگاهی در سن های 23 تا 27 سال بررسی کردند.

پروفسور لوثار درباره ی این دسته بندی می گوید: “ما میزان مرگ و میر در اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را در بین 19 تا 24 درصد زنان در گروه سنی بالاتر از 26 سال و 23 تا 40 درصد را در میان مردان با همین سن یافتیم. جای شگفت زدگی برای ما بود که زنان بالای 25 سال گرایش به سکس را به اعتیاد اولویت دادند و این در مردان برعکس اتفاق افتاد و جالب تر آنکه در سن زیر 25 سال گرایش به اعتیاد به دلیل عدم گرایش به سکس، در زنان بالا می رود و همین مورد زمانی برای مردان جریان برعکسی را دارد.”

نکته: (با توجه به هنجارهای اجتماعی و فرهنگ عمومی یک جامعه میزان این آمار دو یا سه برابر نوسان دارد. اما تجربه و تحقیق نشان داده است که این سطح بررسی و آمار در میان جوامع آسیایی خصوصا خاورمیانه نوسان بسوی رشد دو یا سه برابری با کیفیت منفی است.

پروفسور لوثار، نگاهی به زندگی نمونه ها نشان می دهد برخی از سرنخ های این آمارها به علت نرخ شدید اعتیاد در مدارس و دوره های آموزشی سطح بالا است.

پروفسور لوثار اضافه می کند، به طور کلی نوجوانان در چنین مدارسی فشار زیادی را برای دستیابی به نمرات و رتبه های بالا تجربه می کنند و بسیاری از آنها با اعتقاد دوگانه «من می توانم، بنابراین باید انجام دهم…» و «ما به سختی کار می کنیم و متاسفانه به سختی بازی می کنیم» روبرو هستند. این دوگانه ی ناخودآگاهی در مدارس نخبگانی و دوره های آموزشی با سطح بالای رفاهی موجب شده است تا عملا خروجی این موسسات با بهره وری بسیار منفی جامعه را غافلگیر کند.

او در ادامه به نکته ی مهمی می پردازد: “همه این دانش آموزان از خانواده های ثروتمند نبودند اما اکثریت آنها به این طبقه تعلق داشتند. والدین معمولا تحصیلات پیشرفته و درآمد متوسط حاصل از آن تحصیلات را بسیار بالاتر و  مهم تر از تحصیل و درآمدهای حاصله از هنجارهای عمومی می دانستند و بدون شک، بسیاری از والدین تمایل داشتند بچه های خود را به بهترین دانشگاه ها بفرستند همانطور که در بچگی یه بهترین مدارس می فرستادند.”

او توضیح می دهد که بچه های ثروتمند دارای وضعیت مالی قابل قبولی برای کشف و تجربه ی دستیابی به موارد مخدر در مدارس هستند و این امکان تهیه ی هرچیزی آن هم در محیط مدرسه که مانند یک پاساژ امکان تفریح و خرید و فروش و سرگرمی ندارد را مهیا می کند. در این شرایط انتخاب هزینه و خرج کردن پول به سمت موارد خاص مانند تفریح های ناسالم: یار و همراه جذب کردن برای بادیگارد و حفاظت و تهیه ی مخدر و الکل؛ افزایش پیدا می کند.

در نهایت باید گفت، تا زمانی که فرآیند پذیرش دانشگاه و مدارسی که همچنان مبتنی بر سرمایه هستند، ادامه داشته باشد به طور فزاینده ای تعداد زیادی از پذیرش ها لوکس می شوند و به طبع خواست های عجیب با این نوع پذیرش متولد می شود.

پژوهشگران این تحقیق بسیار تاکید می کنند همانگونه که کشورهای اروپای شمالی با وجود سطح بالای استانداردهای زندگی و رفاه عمومی آمار خودکشی بیشتر از میزان استاندارد کشورهای اتحادیه اروپا دارند؛ در محیط های آموزشی آنها هم سطح رفاه نابرابر و غیرهمسان پذیری ثروت و فقر در بدنه ی اکثریت و عمومی جامعه، فایده به تولد آسیب بلندمدت و غیرقابل جبران تغییر کرده است.

((این مطالعه در مجله توسعه و روانپزشکی منتشر شده است))

‏((The study was published in the journal Development and Psychopathology))

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه